افسردگی و تحقیقات آتی

افسردگی

 

آزمون‌های افسردگی و آزمایش rna جهت تشخیص این بیماری روحی_ روانی در آینده‌ای نزدیک

در این مقاله ابتدا به تحقیقات آتی درخصوص افسردگی پرداخته می‌شود، سپس به نکاتی کلی درخصوص آزمونهایی (نظیر زونگ، بک، کتل) که امروزه به کمک روانپزشکان، روانکاوان، روانشناسان ویا روان درمانگرها می‌آیند تا در پروسه شناخت بیماری و نحوه مداوای آن، قابل استفاده قرار گیرند، پرداخته خواهد شد.

 در مقاله افسردگی و آزمایشات متداول مربوطه، به برخی آزمایشات آزمایشگاهی نظیر آزمایشات هورمونی، تیروئیدی، آزمایشات مربوط به کم خونی نظیر cbc، تعیین میزان ویتامین D و کلسیم اشاره شد، که درحال حاضر پزشکان و متخصصان مرتبط با بیماریهای روحی_روانی برای تشخیص بیماری و مداوای آن از آنها بهره می‌برند.

افسردگی

 خبر خوب اینکه، پزشکان و محققان دریافته‌اند که در آینده‌ای نه ‌چندان دور، می‌توان از طریق آزمایش rna  به نشانه‌هایی دال بر وجود این دست از بیماریها (روحی_ روانی) دست یافت. به عبارتی همانطوری که از طریق آزمایش خون، می‌توان پارامترهایی نظیر قند، چربی، آنزیم‌های کبدی و … را مشخص نمود، بطور بسیار اختصاصی ۹مولکول در rna وجود دارند که ارتباط مستقیمی با بروز نشانه‌هایی از افسردگی در بدن دارند. در واقع همانطور که می‌دانید rna مولکول‌هایی هستند که رمزهای ژنتیکی ‏DNA  را خوانده و ترجمه می‌کنند. بطورکلی در اختلالات این‌چنینی، ۲۶ مولکول rna تحت تاثیر قرار می‌گیرند که ۹ مولکول ازاین‌بین در مبتلایان به افسردگی بالاتر از سایر افراد عادی خود را نشان می‌دهند. دانشمندان امیدوارند که به زودی بتوانند نتایج این تحقیقات را بصورت عملی در آزمایشگاه‌ها پیاده‌سازی کنند.

حال بپردازیم به آزمونها و پرسشنامه‌هایی درخصوص افسردگی

افسردگی

چنانچه با انجام آزمایشاتی که در بالا(ابتدای مقاله) بدانها اشاره شد، اقدام بعمل آوردید و متعاقب آن در جهت بهبود و تنظیم آن پارامتر گام برداشتید ولی همچنان شاهد تداوم اختلالات روحی_روانی در خود هستید، حتماً باید به متخصصان مربوطه (روانپزشکان، روانکاوان، روانشناسان ویا روان درمانگرها) مراجعه کرده و از تخصصشان بهره گیرید. چرا که این متخصصین با  طرح سوالاتی کلیدی، به بیماری شما و نحوه مقابله با آن پی می‌برند.

 لازم به ذکر است، هدف از درج این مطالب، راهنمایی و ارائه اطلاعاتی کلی به شما خواننده محترم این مقاله می‌باشد و از پرداختن به جزئیات بیشتر در این خصوص جداً خودداری می‌شود، چرا که حوزه‌ایست تخصصی در حیطه آن بزرگواران.

اگر تنها بخواهیم اشاره‌ای مختصر و کلی در این خصوص داشته باشیم، می‌توان از آزمونهایی نظیر زونگ(SDS)، بک(BDI)، کتل(16PF) و… نام برد. بعنوان مثال در آزمون زونگ،۲۰ سوال مطرح می‌شود که پزشک/متخصص با توجه به جمع بندی پاسخهایتان، وضعیت شما را ارزیابی می‌کند. بدینصورت که 4نوع پاسخ دارد و پاسخ به این سوالات از ۱ تا ۴ امتیاز بندی می‌شوند. بدین شکل که: هرگز/به‌ندرت=۴، گاهی‌اوقات=۳، اغلب‌اوقات=۲ و درنهایت همیشه=۱

سوالاتی نظیر:

  1. آیا احساس غمگینی یاس و افسردگی می‌کنید؟
  2. بهترین ساعات روز من اوقات صبح می‌باشد.
  3. گریه می‌کنم یا دلم می‌خواهد گریه کنم.
  4. شب‌ها در خوابیدن دچار اشکال هستم.
    و…

18- زندگی پرمعنایی دارم.
19- احساس می‌کنم که اگر مرده بودم دیگران راحت‌تر بودند.
20- هنوز از انجام کارهایی که قبلاً نیز می‌کردم، لذت می‌برم.

پزشک/متخصص باتوجه به پاسخهایتان، آنها را طبق فرمول و روشی خاص محاسبه کرده وتصمیمات لازم را اتخاذ می‌نماید. در آزمونهای بک و کتل نیز پزشک/متخصص با طرح سوالاتی (تقریبا از این دست)، به نوع شخصیت فرد، شدت افسردگی و یا میزان اضطراب فرد پی می‌برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمونهای فوق ویا انجام دادن این آزمونها بصورت آنلاین می‌توانید به لینکهای ذیل مراجعه کنید:

آزمون زونگ:

مقیاس افسردگی زونگ

 

آزمون بک:

تست افسردگی آنلاین بک 2

 

آزمون کتل:

تست شخصیت 16 عاملی کتل

 

امید است طرح این موضوع که مغز نیز مانند سایر اندامها (و چه بسا حیاتی‌تر) گاهی نیاز به چکاپ و کنترل دارد بصورت امری بدیهی نزد همگان درآید. خوشبختانه امروزه  شاهدیم که افراد جامعه  شروع به مراجعه به متخصصین مربوطه نموده‌اند (حداقل در شهرهای بزرگ). بطور قطع در جامعه پیچیده امروزی همه ما گاهی نیاز به استفاده از چنین متخصصانی داریم.

امیدواریم که مطالب ارائه شده شامل اطلاعات مناسبی برای شما بوده باشد و توانسته باشیم تا اطلاعات خوبی در زمینه “تحقیقات آتی درمورد افسردگی و آزمونهای مرتبط با آن” به شما داده باشیم . جهت ارتباط با آزمایشگاه ظریفی جهت رزرو وقت و کسب اطلاعات می توانید اینجا کلیک کنید .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *