افسردگی و آزمایشات متداولی که امروزه به پزشکان در تشخیص آن یاری می‌رسانند

افسردگی

در این مقاله با بیماری شایع این روزها، یعنی افسردگی و آزمایشات رایج و متداولی که به پزشکان جهت تشخیص و معالجه آن، یاری می‌رساند آشنا خواهید شد.

افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای مربوط به روح و روان است که امروزه تعداد زیادی از افراد را درگیر خود کرده است. طوریکه حتی برخی بدان “سرماخوردگی روحی_روانی” می‌گویند. تشخیص افسردگی پروسه‌ای پیچیده است چرا که برخی اختلالات هورمونی می‌توانند فرد را به راحتی به اشتباه انداخته و فرد تصور کند که افسرده شده است.

بعنوان مثال کم‌کاری غده تیروئید باعث بروز علائمی همچون خستگی و بی‌حالی می‌شود که درنتیجه آن، فرد تمایلاتی چون گوشه‌گیری و کم حرفی را از خود نشان می‌دهد و اطرافیان تصور می‌کنند که فرد افسرده شده است. اما این، حقیقت ماجرا نیست. در واقع فرد مزبور دچار افسردگی نشده است بلکه به علت بی حالی و خستگی مفرط ناگزیر گوشه گیر و کم حرف شده است. بعبارتی، کم کاری تیروئید بیماری ساده و شایعی است که با یک آزمایش تیروئید می‌توان به سادگی بدان پی برد و به راحتی با خوردن دارو های مربوطه آن را درمان کرد.

به طور معمول پزشک با طرح سوالاتی خاص ( آزمونهایی چون بک / زونگ و … که در مقاله‌ای جداگانه بدانها پرداخته خواهد شد) و انجام برخی معاینات و بررسی نتایج آزمایشاتی چون آزمایش خون، برخی آزمایشات هورمونی و نیز میزان ویتامینهایی چون ویتامین D و میزان کلسیم به نوع بیماری از جمله افسردگی پی خواهد برد.

افسردگی

جهت آگاهی، آزمایشات متداولی که امروزه در آزمایشگاهها براحتی قابل انجام بوده و پزشک را در تشخیص صحیح این بیماری روحی_روانی یاری می‌رسانند، به شرح ذیل می‌باشند:

  • آزمایشات مربوط به هورمونهای تیروئیدی :

غده تیروئید با تولید و ترشح هورمونهای تیروئیدی نقش بسزایی در عملکرد مغز دارد. غده تیروئید با تولید و ترشح هورمونها، بسیاری از متابولیسم های بدن را کنترل می‌کند. کاهش یا افزایش تولید هورمونهای این غده که به ترتیب با کم کاری و پرکاری تیروئید همراه است با بیماری افسردگی ممکن است همراه باشد. بعبارتی، اختلال در غده تیروئید می‌تواند باعث پایین آمدن سطح هورمون تیروئید و کاهش سروتونین و در نتیجه منجر به بروز علائم مشترک با بیماری افسردگی شود.

آزمایشات تیروئیدی متداولی که در آزمایشگاه انجام شده تا پزشک را در تشخیص پرکاری/کم کاری غده تیروئید یاری رسانند، عبارتنداز: در گام نخست: آزمایشاتی چون: T3, T4, TSH و در مرحله بعد آزمایشات Free T3, Free T4, T3 Uptake, Anti-TPO

  • آزمایشات مربوط به کم خونی:

کم خونی می‌تواند باعث علائم افسردگی ، کج خلقی، عصبانیت و… شود. در واقع کم خونی و فقرآهن می‌تواند به بروز علائمی چون عدم تمرکز، اضطراب و افسردگی بیانجامد.

به بیانی دقیق تر آهن در انتقال اکسیژن، تنفس سلولها، تولید انرژی، رشد و نمو سلوها، تولیدDNA(ماده اصلی موجود در هسته سلولها ) و همچنین فعالیت و عملکرد مغز نقش بسزایی را ایفا میکند.

آزمایش CBC (Complete Blood Count) یا شمارش کامل سلولهای خونی، یکی از آزمایشات بسیار رایج در این خصوص می‌باشد

  • آزمایش کلسیم (Ca) و ویتامین D:

کلسیم برای تنظیم خلق و خو ضروری است در واقع این ماده معدنی بسان یک آرام بخش طبیعی است که کاهش آن در بدن می‌تواند در بروز افسردگی و تحریک پذیری موثر باشد .

ویتامین D نه تنها در سلامت استخوانها تاثیرگذار است بلکه نقش زیادی در نحوه عملکرد مغز ایفا میکند. از جمله دلایل بیولوژیکی آن میتوان به گیرنده های ویتامین دی اشاره کرد. به بیانی بهتر برخی گیرنده های مغز ، گیرنده های ویتامین دی هستند . این گیرنده ها در مناطقی از مغز یافت میشوند که با افسردگی در ارتباطند بنابراین ویتامین دی با افسردگی و سایر مشکلات روحی روانی ارتباط دارد.

بطور کلی تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط معنی‌داری بین کمبود برخی مواد معدنی چون کلسیم و برخی ویتامیتها نظیر ویتامین D با افسردگی وجود دارد.

بنابراین پزشکان برای تشخیص و شناسایی بیماری افسردگی از آزمایشات رایج فوق بهره می‌گیرند.

افسردگی
در مقاله ” آزمایشات تخصصی‌تری که در آینده‌ای نزدیک در ارتباط با افسردگی هستند” با تحقیقاتی در مورد RNA آشنا خواهید شد

امیدواریم که مطالب ارائه شده شامل اطلاعات مناسبی برای شما بوده باشد و توانسته باشیم تا اطلاعات خوبی در زمینه بیماری افسردگی و آزمایشات رایج و متداوی که امروزه در آزمایشگاهها انجام می‌شوند،به شما داده باشیم . جهت ارتباط با آزمایشگاه ظریفی جهت رزرو وقت و کسب اطلاعات می توانید اینجا کلیک کنید .

در پایان آزمایشگاه ظریفی ضمن آرزوی تندرستی و بهروزی شما عزیزان امید دارد مطالب فوق قابل استفاده قرار گرفته باشند.

2 پاسخ
  1. روژان ملکی
    روژان ملکی می گوید:

    درود
    سپاس از مطالبتون ی سوال داشتم
    آیا با آزمایشی میشه پی برد که شخص حتما افسردگی داره
    اگر آری اون آزمایش چیه؟

    پاسخ
    • آزمایشگاه ظریفی
      آزمایشگاه ظریفی می گوید:

      خیر با وجود تمامی مطالب عنوان شده در مقاله آزمایشی بطور مشخص وجود ندارد که بتوان با قطعیت گفت فرد مبتلا به افسردگی است یا خیر.
      تمامی مطالب ذکر شده در مقاله، تنها می‌توانند ابزار کمکی برای پزشک باشند که با کم/زیاد کردن برخی پارامترها/ویتامینها/هورمونها حال عمومی بیمار را بهبود بخشند.
      چنانچه باوجود تغییرات ذکر شده حال عمومی فرد توفیری پیدا نکرده باشد، آنوقت است که باید از تخصص روانپزشکان استفاده کرد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *