خشم و عصبانیت و چند راهکار ساده جهت کنترل آن

کنترل خشم

دانستنیهایی درمورد خشم و عصبانیت و چند راهکار ساده جهت کنترلشان

کنترل خشم : بی شک این روزها یکی از اساسی‌ترین مشکلات شایع و جدی در جامعه مان، ناشی از دغدغه های مالی است که خود را بصورت خشم و پرخاشگری و حتی درپاره‌ای موارد بصورت خشونت فیزیکی، زد و خورد و … نشان می‌دهد.

چنانچه این قضیه در مراحل ابتدایی بوده و هنوز خود را به شکلی حاد نشان نداده است، با انجام چند راهکار ساده که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد، می‌توان تا حدی در جهت کنترل خشم و عصبانیت گام برداشت. ولی اگر در طولانی مدت خارج از کنترلمان باشد حتما برای درمان آن باید از کمک روانپزشک/ روانشناس/ متخصصین مربوطه استفاده کرد.

برای کنترل خشم و عصبانیت از چند راهکار ساده ذیل می‌توان استفاده کرد:

  1.  نفس عمیق بکشید:
    پیش از اقدام به هر عکس‌العملی ابتدا چند نفس عمیق بکشید.گرچه انجام این کار شاید کمی شعارگونه بنظر برسد ولی اجرای آن می‌تواند نقش بسزایی در کنترل خشم ایفا کند.
  2. از ورزش غافل نشوید:
    ورزش منظم بی‌شک درمان بسیاری از بیماریهای روحی-روانی بحساب می‌آید. چنانچه بتوانید با پشتکار، این مقوله را جزئی از برنامه هفتگی(و حتی روزانه) خود درآورید، گامی بزرگ نه تنها در جهت سلامت روح و روان خود برداشته‌اید، که حتی جسمتان نیز بهره وافر را از آن خواهد برد.
  3. تمرینات آرام کننده ذهن، نظیر یوگا و مدیتیشن:
    خیلی از افراد ارتباط کمی با این‌دست فعالیتها برقرار می‌کنند ولی پیشنهاد می‌شود از روی اجبار هم شده، این قسم فعالیتها را در زندگی روزمره‌ خود بگنجانید، چراکه حداقل بطور ناملموس تاثیرشان را در بلندمدت نشان خواهند داد.
  4. تغییر دیدگاه به سمت مثبت اندیشی:
    گرچه اجرای این مورد نیز درابتدا کمی کلیشه‌ای بنظر آید ولی به تدریج بصورت بخشی از سبک زندگیمان درخواهد آمد و بطور قطع از تاثیرات شگرف آن بهره خواهید برد.
  5. گوش کردن به موسیقیهای آرامبخش:
    لزومی ندارد یک نسخه را برای همه بپیچیم. مقصود داشتن حس خوب به همراه آرامش درون پس از گوش دادن به آن موسیقی است، حال آن هر سبکی از موسیقی می‌تواند باشد.لیکن بطور کلی پیشنهاد می‌شود موسیقیهای بی‌کلام با فرکانس 528هرتز برای این منظور مناسبتر از سایرینند.
  6. تغذیه سالم:
    صدا لبته که با توجه به هزینه‌بر بودن اقلام مربوطه در این روزها، خود می‌تواند عاملی بالقوه در تشدید مقوله فوق ( بروز خشم/ عصبانیت) باشد، لیکن عملگرایانه‌ترین راهکار پیشنهادی این می‌تواند باشد که: حداقل از مصرف غذاهای مضر که فست فودها مهمترینشان است، تا حد امکان اجتناب کنید.
  7. خواب کافی:
    بی‌شک خواب کافی و منظم می‌تواند نقش بسزایی در کنترل بر اعصاب (از جمله کنترل خشم) داشته باشد. توصیه اکثر متخصصین 8 ساعت خواب روزانه می‌باشد. چنانچه مقدور نبود، امید است حداقل بتوان 6 ساعت را لحاظ کرد.
  8. ارتباط فعال و سازنده:
    فارغ از اینکه برقراری ارتباطی هوشمندانه توام با آرامش با سایر افراد جامعه یک هنر محسوب می‌شود ولی درخصوص افراد خانواده و دوستان این اصل یک الزام بوده و درصورت امکان گرمتر کردن آن، غیرمستقیم به خودمان نیز باز می‌گردد.

کنترل خشم

تمامی موارد فوق، شامل عواملی می‌شوند که رعایت/عدم رعایت آنها مستقیما به خودمان بستگی دارند. بعبارتی گرچه به احتمال زیاد کنش اولیه از جانب فردی دیگر است، ولی این عاملیت و اراده خودمان است که چگونگی واکنشمان در تعاملات روزمره را تعیین می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با لحاظ کردن موارد فوق بتوان برچگونگی و نحوه رفتارمان کنترل بیشتری داشت و مدیریتشان را بتوان شخصا بعهده گرفت.

ولی این تمام ماجرا نیست. چنانچه قادر به مدیریت رفتارمان طبق موارد فوق نباشیم، آنگاه حتما باید از مشاورین و متخصصین مربوطه کمک بگیریم. روانشناسان/ روانپزشکان/روان درمانگرها و… کسانی هستند که می‌توانند به ما دراین خصوص یاری رسانند.

متاسفانه پیشتر در جامعه مقاومتی از سوی برخی افراد دیده می‌شد که تمایلی به استفاده و بکارگیری از خدمات این صنف (متخصصین مربوطه) وجود نداشت و بارها شنیده می‌شد که: “چرا من باید نزد مشاور/ روانشناس/ روانپزشک و… بروم، من که مشکلی ندارم !!” البته خوشبختانه به مرور شاهد کاهش این مقاومت در جامعه هستیم.

همانطوریکه ما برای مشکلات و بیماریهای داخلی بدنمان به پزشکان مختلف مراجعه می‌کنیم، چرا آن دست افراد مذکور “مغز” را جزئی از اندام بدنشان درنظر نمی‌گیرند. مغز نیز گاهی بیمار شده و نیاز به متخصصین مربوطه دارد. آنها می‌توانند اطلاعات و راهکارهای موثری در جهت کنترل بر احساسات و رفتارمان به ما ارائه دهند.

کنترل خشم

فارغ از موارد فوق، آزمایشگاه ظریفی با ارائه مقالاتی دراین خصوص تلاش دارد تا اطلاعات لازم را به شما عزیزان ارائه دهد. بعنوان مثال در مقاله “افسردگی و آزمایشات مربوطه” بطور اخص آزمایشات لازم دراین خصوص ارائه خواهد شد. امید است با بکارگیری موارد ذکر شده، شاهد کاهش سطح خشونت در جامعه‌امان باشیم.

امیدواریم که مطالب ارائه شده شامل اطلاعات مناسبی برای شما بوده باشد و توانسته باشیم تا اطلاعات خوبی در زمینه کنترل خشم به شما داده باشیم . جهت ارتباط با آزمایشگاه ظریفی جهت رزرو وقت و کسب اطلاعات می توانید اینجا کلیک کنید .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *