بیماریهای فصول سرد

در این مقاله به بیماریهای فصول سرد و راهکارهایی برای مقابله با آنها پرداخته می‌شود. ولی بگزارید ابتدا به این پرسش مهم پاسخ دهیم:

چرا اکثر بیماریهای فصول سرد، ابتدا دستگاه تنفسی را دچار مشکل و اختلال می‌کنند؟

  • تنفس در هوای سرد باعث می‌شود مویرگها و رگهای خونی داخل دستگاه تنفسی باریکتر و تنگتر شده تا با این کار بدن بتواند خودش را گرم کند (چراکه از لحاظ فیزیکی این تنگ شدن، باعث افزایش فشار و نهایتا تولید گرما می‌شود). با اینحال از سوی دیگر، این تنگتر و فشرده ترشدن جداره رگها ، جلوی رسیدن راحت گلبولهای سفید به غشای مخاطی برای مبارزه با ویروسها و میکروبها را می‌گیرد و نرسیدن آزادانه این سربازان خط تدافعی بدن، دستگاه تنفسی را به مخاطره می‌اندازد.
  • همچنین میکروبها، ویروسها و عوامل بیماریزا درهوای سرد راحتتر جولان داده و تکثیر می‌یابند، چراکه این هوای گرم است که تاحدودی ویروسها و عوامل بیماریزا را ازبین می‌برد.

بنابردلایل فوق، میبینیم که همواره شاهد درگیری با معضل سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماریهای شایع این فصول هستیم.

البته باید اذعان داشت که: قرار گرفتن کشورمان در منطقه جغرافیایی که اکثرا شاهد درخشش خورشید می‌باشیم ، باعث افزایش جذب ویتامین D (که نقشی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد) می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله “ویتامینها و سرماخوردگی” مراجعه کنید.

سرماخوردگی ، آنفولانزا، گلو درد، عفونت گوش و گلو، قرمزی چشم و عفونت چشم شایع ترین بیماریهای این روزها هستند و مطمئنا همگی شما از علائم و نکات کلی در جهت پیشگیری از آنها آگاهید بنابراین اجازه دهید تا به مطالب کمی تخصصی تر بپردازیم .

سندروم رینود (RP: Raynaud’s phenomenon)

این بیماری در اثر اختلال دستگاه گردش خون ایجاد می‌شود که عمدتا خود را درانگشتان دست و پا نشان می‌دهد. به عبارتی قرارگیری در هوای سرد منجر به بروز اسپاسمهای عصبی در رگهای خونی انگشتان دست و پا شده و باعث کاهش جریان خون در این اندامها می‌شود.
سردی انگشتان، تغییر رنگ پوست (مثل کبودی) در این اندامها، بی حسی دست و پا و داشتن احساس خارش از جمله علائم این سندروم می‌باشند.

نکاتی برای پیشگیری :
  • محافظت از دست و پا توسط دستکش و جوراب گرم
  • استفاده از لباس گرم در فصول سرد
  • مصرف مواد کافئین دار (البته به اندازه کافی) تا بر روی گردش و جریان خون تاثیر مثبت بگذارد
    و نیز: توصیه های متداول همیشگی:
  • ترک مصرف سیگار
  • ورزش منظم (به ویژه حرکات کششی)

نورو ویروس (Noroviruses)

این بیماری با نامهای دیگری چون مسمومیت غذایی، ویروس معده و یا ویروس استفراغ زمستانی خوانده میشود. از آنجایی که این ویروس مسری بوده ، به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد که نهایتا باعث التهاب معده و بروز اسهال و استفراغ می‌شود .

نکاتی برای پیشگیری:
  • دستها را مرتب بشوئید ( به ویژه پس از استفاده از توالت و یا قبل از غذا خوردن)
  • سطوحی که احتمال آلوده شدن دارند را ضدعفونی کنید (به ویژه دستشویی و توالت)
  • غذاهای دریایی را کاملا بپزید

اختلال عاطفی/ افسردگی فصلی (SAD: seasonal affective Disorder)

این اختلال با سرد شدن هوا و با علائمی چون بی حالی وخستگی، افزایش میل به تنهایی ، نداشتن تمرکز ذهنی (حتی برای کارهای کوچک و جزئی)، خود را نشان می‌دهد.
اینکه دقیقا چه چیزی باعث بروز SAD می‌شود هنوز روشن نشده ولی اکثر متخصصین بر این باورند که تغییرات هورمونی در این روزها می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در این خصوص باشد.

نکاتی برای پیشگیری:
  • تمرینهای خود مراقبتی در کنار تمرینهای فیزیکی و ورزش
  • تغذیه سالم به ویژه مواد غذایی حاوی ویتامین D

آرتروز :

آرتریت روماتوئید به “درد مفاصل” نیز شناخته می‌شود و همانطوری که از اسمش پیداست، ناشی از التهاب مفاصل است. این بیماری با سردتر شدن هوا، علائمش تشدید می‌شود. البته با افزایش سن در تمامی فصول گریبانگیر افرادی است که پیشتر مبتلا به آرتروز بوده اند.

نکاتی برای پیشگیری:
  • ورزش کردن به طور منظم باعث انعطاف پذیری بیشتر عضلات میشود
  • سعی کنید وزن بدن خود را پایین نگه دارید.
  • دراین مورد هم، رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات ، میوه ها،ماهی و آجیل می‌تواند به کمکتان بیاید.

سینوزیت:

این بیماری نیز در هوای سرد شدیدتر می‌شود چرا که طی آن بافتی که سینوسها و حوزه های اطراف مجاری تنفسی (بویژه بینی) را می‌پوشاند ملتهب می‌شود. بویژه اگر آلرژی دارید یا سیگار می‌کشید یا اینکه سیسیتم ایمنی بدنتان ضعیف است احتمال ابتلا به عفونت های سینوسی افزایش می‌یابد . چناچه علائمی چون آبریزش بینی ، تغییر رنگ ترشحات بینی، گرفتگی بینی ، سردرد یا گلو درد، احساس درد یا احساس فشار در صورت دارید به پزشک مراجعه نمایید.

البته اقدامات ذیل می‌توانند مفید واقع گردند:
  • با نوشیدن مرتب مایعات (ترجیحاً گرم) می‌توانید ترشحات بینی را رقیق نگاه دارید.
  • کمپرس آب گرم روی صورت خود نگه دارید
  • تنفس بخار آب زیر دوش آب گرم

4 بیماری شایع در کودکان و نوزادان در فصول پاییز و زمستان:

  1. برونشیولیت : التهاب نایژکها (باریکترین معابر تنفسی ریه ها). این بیماری عمدتا در بین نوزادان 3تا 6 ماهه و کودکان زیر 2 سال شایع می‌باشند.
  2. خروسک (croup): این بیماری نیز در کودکان باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود و با انسدادی که درمجاری تنفسی کودکان ایجاد می‌کند ، سرفه های بعضا خشک/خشن و شدیدی ایجاد میکند.
  3. سیاه سرفه : عفونتی باکتریایی در کودکان و نوزادان می‌باشد که با سرفه شروع شده و درصورت تداوم آن حتی پس از مصرف آنتی بیوتیکها حتما باید جدی گرفته شوند چرا که ممکن است تبدیل به ذات الریه شوند.
  4. گلو درد استرپتوکوکی: این بیماری نیز در کودکان (به ویژه در سرما ) بعلت انتقال این باکتری (در هوا) در این فصول سرد شایع بوده و با گلو درد ، سردرد و یا معده درد خود را نشان می‌دهد.

و نهایتا، سایر بیماریهایی که بزرگسالان را درگیر میکند عبارتند از:

ذات الریه(سینه پهلو):

گرچه با یک سرماخوردگی ساده آغاز می‌شود ولی به مرور بدتر می‌شود.
افراد با سن بالای 65 سال و یا کلیه افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است در معرض خطر جدی تری برای ابتلا به این بیماری هستند .

آسم :

هوای سرد و خشک مجاری تنفسی را تحریک کرده که باعث اسپاسم عضلات و ماهیچه های مرتبط با سیستم تنفسی میشوند

میگرن، خشکی پوست و ترکهای پوستی و جدی تر از همه:

(The last but not the least):

مسمومیت و خفگی با مونوکسید کربن (CO) می‌باشد.

 
امید است مطالب ارائه شده درمورد بیماریهای فصول سرد، مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *