درباره آزمایشگاه ظریفی

آزمایشگاه ظریفی

درباره آزمایشگاه ظریفی

بنیانگذار آزمایشگاه ظریفی شادروان استاد فقید جناب آقای دکتر ابوالحسن ضیاء ظریفی بوده است که اینجانب عزیزاله رضائی باتفاق همسرم فرخنده ضیاء ظریفی(دختر برادر استاد)، از سال 1371 افتخار همکاری و مشارکت با آقای دکتر ضیاء ظریفی را پیدا کردیم

شادروان آقای دکتر ضیاء ظریفی از شخصیت های علمی و برجسته آزمایشگاهی بوده و بیش از شصت سال عمر گرانمایه خود را در سطوح مختلف، از پایه گذاری و نیز ریاست آزمایشگاه رفرانس سل کشوری گرفته تا معاونت و مدیرکلی آزمایشگاههای کل کشور، صرف توسعه و پیشرفت امور آزمایشگاهی نمودند. ایشان در قید حیات خود ضمن عضویت در چندین انجمن علمی بین المللی، 18 جلد کتاب در زمینه های گوناگون بیماری سل و زمینه های دیگر تالیف نموده است، البته بیوگرافی آقای دکتر ضیاء ظریفی در کتاب معروف Who is who in the wordصفحه 1836 به عنوان محقق پزشکی درج گردیده است.

افتخار مشارکت و همکاری من و همسرم با شادروان آقای دکتر ضیاء ظریفی موهبت و فرصت مغتنمی بود تا بتوانیم از دانش و تجربیات گرانبهای ایشان در زمینه های مختلف مدیریتی و آزمایشگاهی، خصوصا” در زمینه تشخیص آزمایشگاهی بیماری های مایکوباکتریایی بهرمند گردیم. از ثمرات و دست آورد های این همکاری عبارت است از، کسب توانایی و تجربه لازم برای حفظ وادامه راه پر مسئولیت در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب، مخصوصا” در زمینه تشخیص آزمایشگاهی بیماری های مایکوباکتریایی، به هموطنانمان می باشد.

آزمایشگاه ظریفی از ابتدای تأسیس خود ضمن راه اندازی بخش های مختلف تشخیص آزمایشگاهی، بخش تخصصی تشخیص آزمایشگاهی بیماری های مایکوباکتریایی( انجام آزمایش های اسمیر مستقیم و کشت ) بر روی نمونه های بیماران مشکوک به سل را نیز فراهم نموده بود. خوشبختانه پس از گذشت بیش از نیم قرن، کار پرمسئولیت و بسیار حساس تشخیص آزمایشگاهی بیماری های مایکوباکتریایی که جزء فعالیت های نادر تشخیص آزمایشگاهی در بین آزمایشگاههای کشور می باشد، با توسعه و گسترش بیشتری نسبت به گذشته، با یاری و کمک خداوند و نیز همکاران و همراهان قدیمی ادامه دارد.

مفتخریم اعلام نماییم که در حال حاضر در بخش مایکوباکتریولوژی آزمایشگاه به همت کارشناسان با تجربه و برجسته در امور تخصصی تشخیص آزمایشگاهی بیماری های مایکوباکتریایی، علاوه بر انجام آزمایش های اسمیرمستقیم و کشت ، انجام آزمایش های تکمیلی: تشخیص افتراقی مایکوباکتریوم ها ، آزمایش کوآنتی فرون جهت تشخیص سل نهفته و آزمایش دشوار و حساس آنتی بیوگرام میکروب سل و نیز انجام آزمایش های  قارچ شناسی تخصصی و میکروبشناسی فراهم بوده و سالانه بطور میانگین 200 الی 300 بیمار مبتلا به بیماری های مایکوباکتریایی از میان بیماران مشکوک به سل ارجاع شده از مرامز درمانی مختلف دولتی و خصوصی و نیز آزمایشگاهی، پس از انجام آزمایش های تشخیص سل، شناسایی و تشخیص داده می شوند.

مدیریت آزمایشگاه، سالانه با ارسال گزارش نتایج آزمایش ها و مشحصات کامل بیماران مبتلا به بیماری های مایکوباکتریایی شناسایی شده را به مسئولین وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، معاونت های بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، آزمایشگاه مرجع سلامت و نیز پزشکان معالج، بمنظور اطلاع رسانی و اشراف آنها نسبت به آمار مبتلایان به بیماری های مایکوباکتریایی در بخش خصوصی همواره اقدام نموده است. همچنین بر اساس سیاست گزاری های صورت گرفته از جانب مدیریت آزمایشگاه، ضمن ارائه خدمات آزمایشگاهی به مراجعین محترم، مطالعات گوناگونی در مقاطع مختلف در زمینه های تشخیص بیماری های مایکوباکتریایی صورت گرفته و بصورت مقاله به کنگره ها و نشریات پزشکی و آزمایشگاهی ارائه و منتشر گردیده است.

آزمایشگاه ظریفی در سال های اخیر در پنج دوره کنترل کیفی خارجی بمنظور مهارت آزمایی انجام آزمایش حساس و دشوار آنتی بیوگرام بر روی 20 سوش مایکوباکتریوم که از جانب آزمایشگاه رفرانس سل کشور سوئد تحت نظر WHO به اجرا در آمده، توانسته است در هر پنج دوره رتبه عالی را کسب نماید.