خلاصه ای از سوابق و عملکرد آزمایشگاه ظریفی در خصوص تشخیص آزمایشگاهی بیماری سل در دو دهه گذشته

در این مقاله شما با برخی از فعالیتها و سوابق آزمایشگاه ظریفی که آزمایشگاه تخصصی بیماری سل می باشد آشنا خواهید شد.

فارغ ازارائه خدمات متداول و رایج تشخیص آزمایشگاهی، از جمله:

  •  انجام آزمایشات روتین و جنرال

  • انجام آزمایشات تخصصی قارچ‌شناسی

  • انجام آزمایشات مربوط به میکروبهای عمومی

  • انجام آزمایشات تومورمارکرها و نیز سایر آزمایشات اختصاصی مربوطه

که در اکثر آزمایشگاهها صورت می‌پذیرد، این آزمایشگاه با سابقه ای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تشخیص آزمایشگاهی بیماری های مایکوباکتریایی، توانسته است درطی فقط دو دهه گذشته با انجام آزمایش های تشخیص سل(اسمیرمستقیم و کشت) بر روی ۸۸,۳۰۳ نمونه متعلق به ۵۸,۳۴۹ بیمار مشکوک به سل ارجاع شده از مراکز مختلف بیمارستانی و آزمایشگاهی، تعداد۴,۸۴۲( ۸.۳% ) بیمار مبتلا به سل را شناسایی و به پزشکان معالج معرفی نماید.

اضافه می گردد که از میان۵۸,۳۴۹ بیمار مشکوک به سل ۳,۸۴۴ (۶.۶%) بیمار، فقط از طریق انجام آزمایش اسمیر مستقیم تشخیص داده شده اند که در این خصوص میانگین میزان حساسیت آزمایش اسمیرمستقیم ۷۸% بوده است، بعبارتی ۷۸% از بیماران اسیدفست مثبت واقعی ظرف مدت ۲۴ ساعت از طریق انجام آزمایش اسمیرمستقیم شناسایی شده اند. ضمناً  ۹۹۸(۱.۷%)  بیمار دیگری که نتیجه آزمایش اسمیرمستقیم آنها منفی بوده است پس از انجام فرآیند آزمایش کشت بر روی محیط های کشت جامد لونشتاین جانسون، مبتلا به سل تشخیص داده شده اند.

 ضمنا بمنظور روشن شدن پاسخ سئوالی که بیماران مبتلا به سل ریوی شناسایی شده در این آزمایشگاه، در چه مراحلی از شدت بیماری شناسایی شده اند، مطالعه ای از نتایج آزمایش های بیماران طی یک بازه زمانی ۵ ساله صورت گرفته است. در این مطالعه مشاهده گردیده که از میان کل بیماران مبتلا به سل ریوی، متأسفانه ۵۷% این بیماران در مراحل عفونت زا یی شدید( فاز های پیشرفته بیماری،یعنی مراحل ۳ و ۴ شدت بیماری) شناسایی شده اند.

  • از سوی دیگر آزمایش کشت با قطعیتی100درصدی به پزشکان محترم معالج کمک کرده تا به تشخیص نهایی بیماری سل دست پیدا کنند

  • مزید استحضار است آزمایش های آنتی‌بیوگرام (جهت تعیین نوع آنتی‌بیوتیکهای موثر برای درمان) و آزمایشQuantiFeron   (جهت تعیین سل نهفته) نیز در این آزمایشگاه انجام می‌شوند.

این آزمایش (QuantiFERON test) که با نمونه خون بیمار انجام می‌گیرد در آزمایشگاه ظریفی سالیانی است که توسط کیتهای تخصصی مربوطه، راه اندازی شده است

با تجدید احترام آزمایشگاه ظریفی (آزمایشگاه تخصصی بیماری سل)